prioriteitenlijst voor investeringen in fietsinfrastructuur.

Geachte heer Van Schie,

Vriendelijk dank voor uw vraag aan de Fietsersbond om een prioriteitenlijst op te stellen voor investeringen in fietsinfrastructuur.

Het is voor ons als Fietsersbond niet eenvoudig om onze wensen te prioriteren. We willen het allemaal en we willen het allemaal het liefst gisteren. Bovendien doen we met elke keuze voor een prioriteit andere wensen tekort. Maar we hebben begrip voor uw vraag; beschikbare budgetten en menskracht beperken de mogelijkheden om alle wensen te realiseren. We denken graag mee over de ontwikkeling van een afweegkader voor een optimale inzet van menskracht en middelen.

We hebben daarom uw vraag in het UFO-overleg uitvoerig besproken. In onze afweging spelen verschillende argumenten een rol, waaronder verkeersveiligheid, barrières en ‘missing links’ in het regionale fietsnetwerk, bestaande vervoerspanning en daarmee samenhangend gewenste verbeteringen voor grote aantallen fietsers. Budgettaire en ruimtelijke mogelijkheden of beperkingen hebben in onze afweging een veel minder sterke rol gespeeld.

Verkeersveiligheid

Prioriteiten:

  1. Kruispunt N225 x N227 in Doorn. We realiseren ons dat er in de afgelopen jaren al diverse maatregelen zijn genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren en dat de ruimtelijke mogelijkheden zeer beperkt zijn. Vanwege de eerdere, soms dodelijke, ongevallen willen toch vragen om uw aandacht voor dit punt;
  2. Beide kruispunten N225 x N233 in Rhenen. Ook hier zijn de mogelijkheden beperkt, maar vanwege de eerdere dodelijke ongevallen op deze locatie vragen we uw aandacht voor dit punt.

Barrières en missing links

Prioriteiten:

  1. Fietsbrug over de A12 bij Bunnik, onderdeel van de regionale doorfietsroute Houten – Bunnik – USP. De plannen voor de fietsbrug zijn al heel oud en er is meer dan 10 jaar geen voortgang in dit dossier, waar Rijkswaterstaat een belangrijke rol in speelt;
  2. Fietsbrug over de Lek tussen Houten en Culemborg, ter vervanging van de pont. De pont vaart alleen overdag en zorgt voor een wachttijd voor de fietsers. Een fietsbrug is ook ’s nachts beschikbaar en biedt een veel vlottere fietsverbinding. Wij zien de brug bovendien als onderdeel van een kralenketting van Utrecht (centrum en USP) via Houten en Culemborg naar Geldermalsen, Waardenburg en Zaltbommel, waar de route aansluit op de regionale doorfietsroute Zaltbommel – ’s-Hertogenbosch van de provincie Noord-Brabant;
  3. De Demkabrug tussen industriegebied Lage Weide en de wijk Zuilen in Utrecht, onderdeel van de Dom tot Dam route;
  4. De Rijnbrug in Rhenen, verbinding met Rivierenland. Fietsers beschikken op de huidige brug over twee te smalle fietspaden. Onze voorkeur gaat uit naar een fietsbrug die los staat van de autobrug, maar dat lijkt weinig haalbaar. We willen dat als onderdeel van de verbreding van de Rijnbrug ook een fietspad wordt gerealiseerd met ruim voldoende breedte. Speciale aandacht vragen we voor de manier waarop de fietspaden vanaf de brug aansluiten op het lokale fietsnetwerk in Rhenen. De kruisingen van de fietspaden met de Stikke Hucht (westzijde) en Zwarteweg (oostzijde) zijn gevaarlijk, omdat het autoverkeer de fietsers niet haaks maar schuin kruisen en door de lange wachttijden bij de verkeerslichten, die zowel door fietsers als automobilisten soms leiden tot rood licht negatie.

Vervoerspanning

Prioriteiten:

  1. Rechtstreekse fietsverbinding USP – Zeist, met aansluiting op de doorfietsroute langs de N237 naar Amersfoort;
  2. Doorfietsroute Amersfoort – Doorn – Wijk bij Duurstede, aansluitend op de pont;
  3. Doorfietsroute Amersfoort – Woudenberg – Veenendaal;
  4. Doorfietsroute Houten – Wijk bij Duurstede, aan noord- of zuidzijde parallel aan het Amsterdam Rijnkanaal;
  5. Doortrekken van de doorfietsroute Utrecht – IJsselstein naar Vianen, gemeente Vijfheerenlanden en verder naar Gorinchem en Breda (F27). Vergroten van de breedte van het fietspad langs de Jan Blankenbrug. Meer directe verbinding over de Hollandsche IJssel, mogelijk gebruik van het bestaande viaduct langs de A2;
  6. Verbeteren doorfietsroute Woerden – Linschoten – Montfoort – Benschop parallel aan de N204, o.a. verbreden fietspad en sneller groen licht bij de verkeerslichten;
  7. Doorfietsroute langs de N210 IJsselstein – Lopik – provinciegrens en verder via Schoonhoven, Bergambacht, Krimpen en Capelle a/d IJssel naar Rotterdam.

Ten slotte

We zijn graag bereid om deze prioriteitenlijst mondeling toe te lichten. We gaan graag het gesprek aan over mogelijkheden en kansen. En we blijven graag op de hoogte van de ontwikkelingen, voor wat betreft uw afwegingen en keuzes ten aanzien van de investeringen in fietsinfrastructuur.

Met vriendelijke groet,

Utrechts Fietsoverleg (UFO)

Casper Langerak

Voorzitter

[email protected]

www.twitter.com/UtrFietsoverleg

https://provutrecht.fietsersbond.nl

UFO is het Utrechts FietsOverleg, de provinciale vertegenwoordiging van de Fietsersbond.
We komen op voor de belangen van fietsers in de provincie Utrecht.

Categorieën