Reactie Fietsersbond op het

Ontwerp 1e wijziging Omgevingsverordening Provincie Utrecht 2022

Geachte heer Poort,

Vriendelijk dank voor de mogelijkheid om te reageren op het “Ontwerp 1e wijziging Omgevingsverordening Provincie Utrecht 2022” (https://www.provincie-utrecht.nl/loket/ter-inzage#bekendmaking-ontwerp-1e-wijziging-omgevingsverordening). Hierbij sturen we u graag onze reactie.

Het algemene beeld is dat de voorgestelde wijzigingen vanuit het oogpunt van de fiets als verbeteringen zijn te beschouwen. Onze inspraak is er dan ook niet op gericht om te pleiten voor wijzigingen in het ontwerp-wijzigingsvoorstel, maar om onze instemming met het voorstel te markeren. We lichten twee wijzigingen uit.

Een eerste relevante wijziging staat in hoofdstuk 4, artikel 4.1 (Instructieregel bereikbaarheid). De “mobiliteitstoets” moet een “mobiliteitsanalyse” worden, om de duiding van dit onderzoek te versterken. We zien in deze wijziging dat maatregelen gericht op beperking van autoverkeer nu expliciet genoemd worden; er wordt niet langer gesproken van het verkeers- en vervoersnetwerk, maar van de verkeers- en vervoersnetwerken. Dat laatste verwijst denken we naar de verschillende modaliteiten en daarin zien we een steviger erkenning van andere modaliteiten dan de auto. Het gaat in dit artikel overigens primair om de ontsluiting van gebieden en inderdaad achten we het erg van belang als die ontsluiting ook de fiets betreft. Parkeervoorzieningen voor auto en fiets worden hierbij expliciet genoemd.

In artikel 4.41h wordt een wijziging voorgesteld die ertoe strekt dat bij een evenement een “verkeersplan” moet worden ingediend conform “de CROW-richtlijn 96b”. Dat zien we als een verbetering.

Daarnaast hebben we wel enige zorg over twee andere artikelen die niet direct de fiets, maar het OV betreffen. We lichten dit hierna toe.

Artikel 4.2 en 4.3 benadrukken door het wijzigingsvoorstel, sterker dan voorheen, “het belang van de ongewijzigde instandhouding en mogelijkheid tot uitbreiding” van het provinciaal OV-netwerk. Dat zien we niet per se als gunstig voor de fiets. Zeker in de stad Utrecht is er enige concurrentie in de beperkt beschikbare ruimte voor mobiliteit tussen fiets en (provinciaal) OV en dat geldt ook voor Amersfoort. Er is een zekere spanning tussen de rol van het OV in het vervoer van en uit de steden en de ruimte voor andere modaliteiten, waaronder de fiets, binnen de steden. We willen dat de groei van het fietsgebruik en daarmee ook het ruimtegebruik van fietsvoorzieningen maximaal gefaciliteerd wordt.

We zijn desgewenst graag bereid om onze zienswijze mondeling aan u toe te lichten. We zien uit naar uw reactie en blijven graag op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de Omgevingsverordening.

Met vriendelijke groet,

Utrechts Fietsoverleg (UFO)

Casper Langerak

Voorzitter

UFO is het Utrechts FietsOverleg, de provinciale vertegenwoordiging van de Fietsersbond. We komen op voor de belangen van fietsers in de provincie Utrecht.

Categorieën