de wensen van de Fietsersbond over de vervanging van de

N201 Demmeriksebrug

Betreft: Wensen Fietsersbond voor de vervanging N201 Demmeriksebrug

Contactpersonen: Peter van Bekkum <[email protected]>

Utrecht, 10 september 2022

Geachte mevrouw Brus, beste Barbara,

De N201 is doorgaande verbinding tussen Hilversum en Aalsmeer / Schiphol en wordt ook gebruikt als de buitenste ring om Amsterdam. De Provincie Noord-Holland werkt aan verbreding van de N201 naar 2×2 rijbanen. De Provincie Utrecht heeft gekozen voor behoud van 2×1 rijbanen. De weg wordt intensief gebruikt, ook door zwaar vrachtverkeer. De hoge belasting in combinatie met de leeftijd van de brug, die wird opengesteld in 1942, zorgt voor slijtage, met name de landhoofden zijn versleten. Dat heeft al geleid tot noodzaak om ondersteuning aan te brengen onder het oostelijke landhoofd, waar fietsers en wandelaars onder de brug door de N201 kunnen passeren.

Het doel van het project N201 Demmeriksebrug van de provincie is om de landhoofden en brug te vervangen. Uitgangspunt daarbij is dat de N201 niet wordt verlegd, de nieuwe brug komt in plaats van of ten minste dicht mogelijk in de buurt van de bestaande brug te liggen om de natuurwaarden (het betreft NNN-gebied) niet (verder) te verstoren. Een eventuele ruimteclaim op het NNN-gebied dient vanuit wetgeving elders ruimhartig te worden gecompenseerd

De provincie werkt aan een haalbaarheidsstudie, waarin gekeken wordt naar verschillende varianten. Er zijn op hoofdlijnen drie varianten denkbaar:

  • Aquaduct / landtunnel
  • Beweegbare brug
  • Hoge vaste brug

In het proces worden ook de belangen van stakeholders meegewogen. In een bijeenkomst op 18 augustus heeft de provincie de opzet van de haalbaarheidsstudie aan de Fietsersbond toegelicht en de reflectie daarop van de Fietsersbond op te halen. In antwoord op de vraag van de provincie geven we in deze brief de wensen van de Fietsersbond weer.

De hoge verkeersdruk, met name de passage van veel zwaar vrachtverkeer, geeft een sterk gevoel van onveiligheid. Objectief gebeuren er gelukkig weinig ongevallen met fietsers (auto’s die van de weg raken, hebben geen slachtoffers onder fietsers gemaakt). De Fietsersbond wil dat de aantrekkelijkheid van de fietsroute wordt verbeterd, zodat het aantal fietsers kan groeien. Een onderzoek van adviesbureau Tridee uit 2018 laat zien dat er een grote fietspotentie is; we willen graag maatregelen die de aantrekkelijkheid van het fietsen verbeteren, zodat het fietspotentieel benut kan worden.

In ons ideaalbeeld rijden auto’s onder de grond door een landtunnel of aquaduct en blijven de fietsers boven de grond, zodat ze maximaal kunnen genieten van de rust (zonder auto-herrie) en het uitzicht (fietsers niet in de tunnel). Maar we gaan er vanuit dat een landtunnel of aquaduct vanwege de ingrijpende ingreep in het landschap en de hoge kosten niet haalbaar zullen zijn. Daarom gaan we er vanuit dat het verkeer ook in de toekomst via een brug over het water geleid blijft worden.

Een belangrijke factor in de onaantrekkelijkheid van de route voor fietsers is het lawaai van het verkeer en de wind-zuiging als vrachtwagens passeren. De Fietsersbond vraagt daarom om de volgende maatregelen voor de N201 als geheel:

  • verlagen van de max snelheid voor het autoverkeer van 80 naar 60 km/u
  • toepassen van geluidstil asfalt (bijv ZOAB)
  • aanbrengen van geluids- en windafscherming tussen rijbaan en fietspad
  • verminderen van het zicht op het verkeer, bijv door “opgaande beplanting”, (hoge) struiken
  • vergroten van de afstand tussen rijbaan en fietspad

Specifiek voor de brug: op de brug is vrijwel geen scheiding tussen rijbaan en fietspad. Ook de afstand tussen rijbaan en fietspad is hier kleiner dan op het ‘land’-deel van de N201. Hier is het gevoel van onveiligheid het sterkst. We willen daarom voor de brug vragen om dezelfde maatregelen als hierboven genoemd voor de N201, alleen is het belang om deze toe te passen op de brug nog groter dan op het ‘land’-deel:

  • gescheiden rijbanen (brugdelen) voor fiets en auto, met een zo groot mogelijke afstand en afscherming tussen beide. Een aparte brug zorgt voor rustiger fietsen en het uitzicht op de plassen kann beter worden benut
  • als dat niet kan, dan fysieke afscheiding tussen rijbaan en fietspad, waarmee de fietsers minder last hebben van het geluid, het zicht en de wind-zuiging door het (vracht)autoverkeer
  • 60 km/u is essentieel voor minder ‘gedender’ door het vrachtverkeer bij de overgang van landhoofd naar brug naar landhoofd
  • stil asfalt op de brug

Om het uitzicht over de plassen en het veenweidegebied te benutten willen we vragen om een rustplek wat verder van de weg af gelegen, met ruimte voor een informatiebord over de historie van het gebied.

We hebben in deze brief onze wensen uiteengezet voor de vervanging van de N201 Demmeriksebrug. Uiteraard zijn wij graag bereid om onze wensen nader aan u toe te lichten. We zijn benieuwd naar de verdere uitwerking en blijven daarbij graag betrokken.

Met vriendelijke groet,

Categorieën