ideeën over het gebruik van de

Demmerikse brug in de N201

Op uw website zagen we uw uitnodiging om onze ideeën te delen over het gebruik van de Demmerikse brug in de N201. Onze excuses voor het overschrijden van de uiterste datum voor het indienen van reacties, we hopen dat u onze reactie nog mee kunt nemen in uw overwegingen.

Wij zijn blij dat de huidige, smalle brug binnen afzienbare tijd zal worden vervangen.

In de uitgangspunten bij vervanging wordt gesteld dat: ‘De breedte van het brugdek moet voldoen aan de huidige verkeersveiligheidseisen zodat er genoeg ruimte is voor de auto’s en voor de fietsers, met voldoende afstand daartussen. Dit kan betekenen dat er misschien twee bruggen moeten komen: één voor de auto’s en één voor de fietsers.’

Gezien het vaak zware vrachtverkeer, de drukte op de weg en de geluidhinder is dit uitgangspunt van groot belang voor de Fietsersbond.

Ook bij een bredere brug ligt het fietspad tamelijk dicht op het gemotoriseerde verkeer.

Een comfortabel fietspad langs de N201 is bij voorkeur minimaal 6 meter breed. Met een gescheiden fietsbrug ervaart de fietser een veiliger en comfortabel gevoel. Reden waarom wij pleiten voor twee bruggen, een voor gemotoriseerd en een aparte brug voor fietser.

Wij sluiten ons aan bij een reactie van de wielervereniging in onze gemeente: Waar wij veel waarde aan hechten is de overgang van weg en fietspad. Nu loopt dat vlak bij elkaar. Een automobilist of een vrachtwagenchauffeur die een stuurfout maakt komt makkelijk op het fietspad. In Vreeland bijvoorbeeld ligt een rijtje stoepranden maar een vrachtwagen heeft hoge wielen en met een snelheid van 60 km vliegt hij zo over zo’n stoeprand heen en rijdt fietsers aan. In het verleden is een bromfietser op die wijze dodelijk verongelukt op de brug over de Vecht bij Weesp. Door de versmalling die een beweegbare brug veroorzaakt is het risico daarop groot.

Ons verzoek is om bij een beweegbare brug een afscheiding aan te brengen tussen weg en fietspad. Een afscheiding die veilig is en risico op ongeluk uitsluit. Een aparte fietsbrug helpt daar dan zeker bij.

Daarbij is een matig hoge brug, niet veel hoger dan de huidige, een wens.

Wij wensen u veel succes bij de uitwerking van de plannen voor de vervanging van de brug. We zijn uiteraard graag bereid om onze inbreng mondeling aan u toe te lichten.

Vriendelijke groeten,

Utrechts Fiets Overleg (UFO)
Fietsersbond Afd. Stichtse Vecht
Casper Langerak, voorzitter
Thea Timmers

UFO is het Utrechts FietsOverleg, de provinciale vertegenwoordiging van de Fietsersbond. We komen op voor de belangen van fietsers in de provincie Utrecht

Categorieën