De impasse rondom de Rijnbrug Rhenen is compleet

Rijnbrug Rhenen: kan goedkoper èn beter

Fietsersbond neemt initiatief om impasse te doorbreken

Utrecht, 19 mei 2022

Geachte heer Schaddelee, beste Arne,

Al vele jaren wordt er gepraat over de file-problematiek rond de Rijnbrug Rhenen-Kesteren (N233). Het gaat vooral om twee knelpunten: de capaciteit van de brug zelf en de aansluiting van de N233 op de N225. Voor fietsers is de huidige brug onaangenaam doordat zwaar gemotoriseerd verkeer vlak langs raast, en omdat de aansluitingen erg fietsonvriendelijk zijn (veel ongelukken, lange wachttijden en omrijden aan zuidzijde naar Kesteren).

Na vele onderzoeken en plannen ligt er een ontwerp uit 2019. Eind 2021 leek daarmee een oplossing in zicht. Door de hoge kosten is uitvoering daarvan nu weer onzeker geworden. Maar het probleem blijft. Het ontwerp uit 2019 gaat uit van verbreding van de Rijnbrug op de huidige pijlers. Daarbij worden 2×2 rijstroken voor gemotoriseerd verkeer en 2 fietspaden gerealiseerd. Juist de verbreding maakt dit plan erg kostbaar.

Voor fietsers is het nieuwe ontwerp uit 2019 geen verbetering. De aansluitingen rond de kruising met de N225 worden nog erger dan ze in de huidige situatie zijn, waarbij fietsers echt in de knel komen. Een breder fietspad lijkt een verbetering, maar is gevaarlijk doordat brommobielen over de fietspaden zouden gaan rijden. Het nieuwe ontwerp is slechts gericht op betere doorstroming voor het gemotoriseerd verkeer. Waarbij wij zelfs de effectiviteit van de verbreding durven betwijfelen, vanwege het extra autoverkeer vanuit de Betuwe dat uitkomt op de overbelaste kruising met de N225.

Wij stellen een radicaal andere oplossing voor
We stellen een radicaal andere oplossing voor de Rijnbrug voor, in de wetenschap dat de crises van de laatste jaren (Covid19; stikstof en klimaat) het belang van duurzamer verkeer duidelijk hebben gemaakt. De (elektrische) fiets biedt een gezond alternatief voor de auto; die biedt een kans die het daarom verdient om beter gefaciliteerd te worden. Bovendien schatten we in dat onze oplossing goedkoper èn beter is.

In het kort bestaat onze oplossing uit de volgende maatregelen:

    1. Leg een nieuwe, aparte fietsbrug aan de oostkant van de huidige Rijnbrug. Door een slank ontwerp van deze nieuwe brug kan dit voordelig en met minimale impact op de omgeving;
    2. Gebruik de hoogte van de fietsbrug en de hoge ligging van Rhenen voor optimale aansluitingen van de fietsroute op de N225;
    3. Gebruik de ruimte op de huidige brug volledig voor het gemotoriseerd verkeer, met 2 rijstroken van Rhenen naar Kesteren en 1 rijstrook Rhenen in. Door de extra rijstrook Rhenen-uit, kan autoverkeer gemakkelijker afrijden in de richting van de brug en wordt het kruispunt met de N225 ontlast.
    De keuze om de Rijnbrug niet te verbreden levert een grote besparing op de bouwkosten. Bij een maximum snelheid van 60 km/uur is de Rijnbrug zelfs breed genoeg voor 4 rijstroken, mocht dat in de toekomst gewenst zijn.

De fietsbrug en de verbeterde aansluiting van de fietsroute op de N225 kunnen gerealiseerd worden, zonder grote ingrepen voor het autoverkeer. Het oponthoud dat ontstaat voor het autoverkeer vanaf de brug Rhenen-in kan een stimulans zijn om te gaan fietsen.

Onze vraag: uitwerking in voorlopig ontwerp en kostenraming
Wij vragen u om dit alternatief te laten uitwerken in een voorlopig ontwerp en kostenraming. Dat geeft ook een realistisch totaalplaatje voor verdere besluitvorming. Wij hopen dat hiermee snel een goede oplossing voor de Rijnbrug Rhenen komt. Op de volgende pagina’s werken we deze oplossing verder uit.

Met vriendelijke groet,

Casper Langerak
Utrechts Fietsoverleg (UFO)

Michiel Koren
Fietsersbond afd Rhenen

Johan Overvest
Fietsersbond afd Veenendaal

Categorieën